Jak wybrać dobrą książkę?


Skąd wiadomo, że książka jest godna uwagi? Czym kierować się przy wyborze lektury? Czasami brakuje czasu (no dobra ZAWSZE go brak) na czytanie i nie chcemy już tej wolnej chwili przeznaczyć na coś co okaże się mało ciekawe. Jak wybrać tę właściwą? To kilka punktów, którymi się posługuje i - co najważniejsze - prawie zawsze się sprawdza!

OKŁADKA
Mówią "nie szata zdobi człowieka". To samo można powiedzieć o książkach " nie oceniaj książki po okładce" jednak to pierwsze na co zwracam uwagę przy wyborze pozycji do przeczytania. Jeżeli ona mnie zachwyci to znaczy, że już coś w niej musi być!

TYTUŁ
Drugie na co zwracam uwagę. Jakoś nie lubię takich długich wymyślnych tytułów. Na "Dziewczyny, które zabiły Chloe" się przekonałam jednak książka nie do końca mi się podobała, więc raczej pozostanę przy swoim kryterium wyboru bo zawsze jak się próbuję przełamać kończy się to zawodem.

OPIS
To nie całkiem jest tak, że tytuł i okładka, która mi przypadnie do gustu oznacza, że książka na pewno będzie trafiona. Następny w kolejności jest opis. Jeżeli on mnie nie zaciekawi to raczej odkładam na bok. Najlepsze są te, które zawierają w sobie krótki opis tekstu książki. 

GRUBOŚĆ
Uwielbiam grube książki. Nie lubię takich, które ledwo co się akcja rozkręci zaraz się kończą, więc najczęściej po te "chude" nawet nie sięgam. Minimum 400 stron to jest to co lubię! 

AUTOR
Jeżeli jakaś pozycja od danego autora przypadła mi do gustu najczęściej szukam kolejnej, aby sprawdzić czy następna też jest równie dobra. Moimi ulubionymi są Jodi Picoult, Harlan Coben i Robin Cook. Ich pozycji mam już wiele na koncie i nadal szukam następnych ulubieńców. Może kogoś polecacie? 

TEMATYKA
Na to zwracam uwagę prawie na końcu. Oprócz romansy i horrorów raczej przeczytam wszystko. Może i kiedyś do tych dwóch się przekonam. Jednak jak słyszę, że to romans to nawet nie biorę książki do ręki. Jedynie chwyciłam Grey'a, którego i tak nie dałam rady przeczytać.

CZY TO SERIA?
Nie przepadam za książkami częściowymi. Najczęściej ciężko trafić na kolejne części w bibliotece, a jeżeli książka mnie nie zachwyca to też nie chcę jej kupować. Jak już mi się uda trafić na kolejną część po jakimś czasie to wypadałoby odświeżyć pamięć tą poprzednią. Jedyna Trylogia, którą pokochałam to "Igrzyska Śmierci" no i najważniejszy z czasów dzieciństwa częściowy "Harry Potter". Teraz przeczytałam 1 część "Pamiętnik Cristophera" ale czy mnie zachwycił, żeby szukać dalej? 

OPINIE
Staram się na nie nie patrzeć bo każdy ma swój gust. Jednak gdy ocena jest niska to coś musi w tym być, że szkoda na nią czasu, ale to chyba z wszystkim tak jest, że jak coś ma złe opinie to nawet się tym nie interesujemy ?

WYDAWNICTWO
Tutaj prym wiedzie Prószyński i s-ka. Może dlatego, że książki Jodi Picoult są od tego wydawnictwa i dzięki temu je pokochałam? Jak widzę, że dana pozycja jest od nich to wiem, że musi być dobra!

Tak ja się kieruję wyborem książki, a na co wy patrzycie podczas wyboru? Może macie całkowicie inne kryteria? 


Komentarze

  1. Z większością punktów mam podobnie, ale ja uwielbiam wielotomowe powieści, sagi rodzinne i dziwne tytuły 😉 korzystam z podpowiedzi innych (np. Twoich 😉), mam kilka blogów, na których zawsze znajdę inspirację, omijam raczej półkę z nowościami w empiku. Aa, no i jeśli spodoba mi się seria książek z danego wydawnictwa to idę w tym kierunku. A co do pierwszego wrażenia to masz rację, okładka jest najważniejsza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba większość punktów mogę odhaczyć bo mam podobnie. I prawdą jest, że okładka jak przyciągnie swoją szatą to i duża szansa że książkę kupię

    OdpowiedzUsuń
  3. Z powodu kompletnego braku czasu, obecnie przy wyborze książki kieruję się wyłącznie tematyką, uwielbiam książki z ukrytym podtekstem psychologicznym, o kontrowersyjnej treści przy których sama łapię się za głowę ;) Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz